שרשרת אספקה שיתופית – Sharing Supply Chain

שלמה ארליך

סמנכ"ל התפעול של חברת Cardo Systems ומכהן כיו"ר האיגוד הישראלי לניהול שרשרת אספקה בישראל ISCMA.

שלמה ארליך

סמנכ"ל התפעול של חברת Cardo Systems ומכהן כיו"ר האיגוד הישראלי לניהול שרשרת אספקה בישראל ISCMA.

שיתוף

האתגר של מנהל שרשרת האספקה הינו הבטחת אספקות ללקוחות תוך שמירה כל זמישות תפעולית,   שימוש יעיל ואפקטיבי במשאבי הארגון ושמירה על מלאי נמוך. בשנים האחרונות פותחו גישות ניהול מתקדמות שמטרתן להתמודד עם אתגרי שרשרת האספקה, בין השיטות ניתן למנות: המעבר מ "שרשרת אספקה לרשת אספקה" לייעול תהליכי הניהול והאספקה, יישום גישת "תכנון רזה" להבטחת אספקות תוך שמירה על רמת מלאי נמוכה, התפתחות "שרשרת הביקוש"  השמה דגש על התמקדות בדרישות והאספקות ללקוחות לעומת מיקוד באספקות מהספקים, "שרשרת אספקה זמישה" שתפקידה להבטיח את תגובתיות השרשרת על ידי זמינות, זרישות וגמישות. החיפוש המתמיד אחר גישות ניהול שרשרת אספקה חדשות מביא אותנו לבחון את המגמות בעולם ולאמץ אותן לתחום ניהול שרשרת האספקה.

מאמר זה בוחן את גישת הניהול החדשנית ביותר כיום – הכלכלה השיתופית  – Sharing Economy  אשר מהווה את הבסיס עליו פותחה גישת שרשרת האספקה המשתפתSharing Supply Chain.

הכלכלה השיתופית הינה גישה שהתפתחה בשנים האחרונות ואנו עדים לה בתחומי פעילות רבים אשר צוברים תאוצה ושווי כלכלי עצום. כלכלה שיתופית (או כלכלת שיתוף –   Collaborative Economy  או Sharing Economy), היא מערכת כלכלית שמאפשרת שיתוף רכוש, מוצרים ושירותים בין אנשים וארגונים, תוך ניצול יעיל יותר של המשאבים העצמיים והעודף הקיים שלהם על מנת לתת מענה לצורך או חוסר במשאבים אלו של אנשים וארגונים. הכלכלה השיתופית מתבססת על טכנולוגיית המידע  – אינטרנט כדי לבצע העצמה של בני אדם וארגונים באמצעות הפצה ושיתוף של מידע לגבי עודף קיים של משאבים בקרב החברים בקהילה.

הכלכלה השיתופית מאפשרת לאנשים וארגונים להשכיר משאבים  / נכסים שברשותם כשאינם בשימוש וכך ליצור הכנסה נוספת שמוזילה את עלות האחזקה של נכסים אלה תוך הורדת המחירים בשוק. מבין המוכרים והמובילים בתחומי הניהול המשתף ניתן למנות אתר  Airbnb – העוסק בהשכרת בתים מאנשים פרטיים ובאמצעות פלטפורמה דיגיטלית שינה את חוקי המשחק בעולם המלונאות והביא להתפתחות סוג חדש של תיירות ונופש.

אתר UBER  – המאפשר לאנשים פרטיים לנצל של כלי הרכב שברשותם להתפרנס כנהגי מונית שיתוף השימוש בכלי רכב תהווה את הבסיס לניצול והתפתחות הרכבים האוטונומיים.

בתחום הרכבים קיים מייזם באמסטרדם Park Fly Rent  בו אנשים שטסים לח"ל לתקופות קצרות משכירים את הרכבים שלהם לתיירים שמגיעים לבקר וכך חוסכים את עלויות החניה בשדה התעופה ומרווחים כסף עבור הרכב שאינו בשימוש. מיזם WeWork  הביא את נושא שיתוף המשאבים לתחום חללי העבודה המושכרים על פי הצורך ומייתרים את הצורך להחזיק משרד לתקופות ארוכות.

דוגמאות נוספות הינן מתחום שיתוף שמלות ובגדי ערב יקרים שברוב הזמן מונחים ללא שימוש בארון בעוד ניתן לייצר בגינם הכנסה על ידי שימוש זמני על ידי מי שזקוקים להם לזמן קצר. שיתוף המשאבים חודר לתחומים כלכלה שיתופית הופכת בשנים האחרונות לרכיב חשוב בשוק התעסוקה. אפליקציית  Fiverr  הישראלית מספקת לבעלי מקצועות כמו גרפיקאים, מתרגמים, כותבי קוד ומלחינים, זירת מסחר שבה הם יכולים להציע את שירותיהם ללקוחות בכל העולם. אם נבחן מספר שנים לאחור את התפתחות הכלכלה השיתופית הרי ניתן לקבוע גם שהאינטרנט Internet   עצמו שמהווה רשת תקשרות עולמית המבוססת על שיתוף משאבים כמו גם יישומי שיתוף המידע והתכנים כגון YouTube ו Wikipedia בהם אנו משתפים את ההקבצים והמידע שברשותינו עם כלל החברים בקהילת האינטרנט.

 

מאמרים נוספים